ODCZYT KARTY KIEROWCY, TACHOGRAFU CYFROWEGO I INTELIGENTNEGO
PAMIĘTAJ jeżeli chcesz się uchronić przed wysokimi grzywnami pobieraj regularnie dane:
- z kart kierowców nie rzadziej niż co 28 dni
- z tachografów nie rzadziej niż co 90 dni
Grzywna za nieterminowy odczyt to 500 zł, a za każdy nieprzedstawiony dzień do kontroli to 300 zł.
Wszystkie urządzenia wielofunkcyjne oferowane w naszym sklepie odczytują dowolna liczbę kart kierowców i tachografów cyfrowych, w tym również karty kierowców drugiej generacji G2 i tachografy smart 4.0.
Czytniki posiadają pamięć wewnętrzną (w której zapisywane są pliki z danymi, po zapełnieniu pamięć można bez trudu wyczyścić), są wyposażone w niezbędne złącza i kable do komputera i tachografu oraz realizują podstawowe funkcje (z informacji producentów wynika, że urządzenia odczytują wszystkie homologowane tachografy cyfrowe i karty kierowców):
- odczyt kart kierowców
- odczyt tachografów cyfrowych
- magazynowanie plików
- konfiguracja
natomiast wybrane urządzenia posiadają rozszerzone funkcje:
- przypominanie o terminie kolejnego odczytu (Tacho2Safe, TachoDrive 5.6 FLEET, TachoDrive 5.6 PRO, TachoDrive5.6 PRO C, DLK Pro, DLK Pro TIS Compact
- analiza ostatnich 28 dni z karty kierowcy: wyświetlanie naruszeń i graficznej prezentacji czynności (TachoDrive 5.6 PRO, TachoDrive5.6 PRO C)
- podsumowanie czasu jazdy i odpoczynku (TachoDrive 5.6 STD, TachoDrive 5.6 FLEET, TachoDrive 5.6 PRO, TachoDrive5.6 PRO C)
- komunikacja bluetooth z komputerem, telefonem i smartfonem za pomocą bluetooth, Wi-Fi (TachoDrive 5.6 - opcje dodatkowe)
- odczyt tachografów inteligentnych smart 4.0 (wszystkie wersje TachoDrive 5.6, DLK Pro Download Key S, DLK Pro Tis-Compact S (EE), TachoDrive ONE, D-Box 2, Tacho2Safe, 3D Tacho, TS PRO, TachoTerminal PRO),
- starsze urządzenia można dostosować do odczytu tachografów inteligentnych, w takim celu należy zakupić aktualizację w formie pliku aktualizacyjnego, który jest wysyłany mailem, a w przypadku D-Box2 urządzenie musi zostać przesłane do dystrybutora.
Uwaga: TachoDrive 5.6 następca TachoDrive 5.5 posiada te same funkcje co poprzednik, w nowszym modelu zastosowano inne podzespoły elektroniczne.
SPOSÓB ODCZYTU KARTY KIEROWCY
Bardzo ważny przy wyborze czytnika jest sposób odczytu karty kierowcy. Każdorazowo czytniki pobierają wszystkie dni znajdujące się na kartach kierowców, jest to zazwyczaj kilka miesięcy. Karty kierowców można odczytać na 3 sposoby:
- karta kierowcy wsunięta do slotu tachografu cyfrowego, czytnik podłączony do tachografu. Sposób najmniej wygodny gdyż wymaga podłączenia czytnika do tachografu, starsze modele tachografów wymagają dodatkowo zalogowania karty przedsiębiorstwa, sposób niezalecany w przypadku większej ilości kart kierowców. Taki sposób odczytu kart kierowców oferuje TachoDrive ONE, TachoTerminal PRO 1, TS PRO 1. W TachoDrive ONE wciśnięcie przycisku na moment podłączenia do tachografu cyfrowego powoduje odczyt karty kierowcy i tachografu cyfrowego, aby TachoDrive ONE odczytało tylko kartę kierowcy należy zmienić ustawienia przycisku załączonym programem.
- karta kierowcy wsunięta do czytnika kart mikroprocesorowych USB podłączonego do komputera, niezbędny program. Sposób wymaga zastosowania dodatkowego czytnika USB np. Omnikey 3121, czytnik nie posiada pamięci i musi być podłączony do komputera, a odczytem steruje program np. Tachomatt Yellow Light (program jest dodatkiem do każdego urządzenia TachoDrive ONE i TachoDrive 5.6). W dodatkowy czytnik USB warto doposażyć TachoDrive ONE, dzięki temu uniknie się odczytu kart kierowców przez tachograf i logowania karty przedsiębiorstwa w starszych modelach tachografów cyfrowych.
- karta kierowcy wsunięta bezpośrednio do uniwersalnego czytnika wielofunkcyjnego. Wygody sposób odczytu, karta kierowcy może zostać odczytana w dowolnym miejscu np. na parkingu bez podłączania urządzenia do komputera, czy też tachografu, kartę kierowcy wystarczy wsunąć do czytnika, odczekać niecałą minutę, urządzenie sczyta kartę, zarchiwizuje plik w swojej pamięci i zakomunikuje koniec operacji. Wewnętrzne zasilenie TachoDrive 5.6, TachoTerminal Pro 2, TS PRO 2, DLK Pro (akumulatory ładowane z USB lub z tachografu), D-Box2, Tacho2Safe (bateria), 3D Tacho wystarczają na steki odczytów bez doładowania lub wymiany.
SPOSÓB ODCZYTU TACHOGRAFU CYFROWEGO I INTELIGENTNEGO
Bez względu na czytnik pobieranie danych z tachografu cyfrowego przebiega zawsze wg schematu:
- w pierwszej kolejności należy załączyć zapłon w samochodzie,
- umieścić kartę przedsiębiorstwa w tachografie cyfrowym,
- podłączyć czytnik do tachografu.
Różnice polegają na sposobie ustawiania okresów i dodatkowych danych do pobrania oraz typu plików, robi się to poprzez program konfiguracyjny lub wygodniej bezpośrednio na wyświetlaczu urządzenia.
Możliwe ustawienia okresów do odczytu:
- od daty do daty
- od poprzedniego odczytu
- określona liczba ostatnich dni
- wszystkie dni
Dodatkowe dane do odczytu:
- szczegółowe informacje o prędkościach
- dane techniczne
- typy plików: esm, ddd i inne
Jeżeli powyższe parametry ustawia się przez program konfiguracyjny, zmiana ustawień wymaga podłączenia do komputera. Czytniki, które konfiguruje się przez programy zamiast wyświetlaczy posiadają diody sygnalizacyjne.
- Klucz TachoDrive ONE jest fabrycznie ustawiony aby odczytać ostatnie 90 dni, odczyt rozpoczyna się natychmiast po podłączeniu do tachografu, zmianę okresu do pobrania dokonuje się przez program konfiguracyjny.
- Lepsze rozwiązanie zastosowano w TachoTerminal Pro 2, TS PRO 2 urządzenia posiadają 2 przyciski, po podłączeniu do tachografu zatwierdza się wybór przyciskiem do poboru wszystkich danych albo przyciskiem z możliwością skonfigurowania okresu poboru (domyślnie od ostatniego pobrania, zmiana również wymaga zastosowania programu konfiguracyjnego). Podobne rozwiązanie zastosowano w 3D Tacho.
- W urządzeniach D-Box2, Tacho2Safe, DLKPro, TachoDrive 5.6 dane do odczytu można wybrać po podłączeniu do tachografu bezpośrednio na wyświetlaczu urządzenia i jest to najwygodniejsze rozwiązanie.
PROGRAM DO ARCHIWIZACJI
Większość czytników jest dostarczana z programami do archiwizowania pobranych plików, przy czym nie są to pełne wersje programów, niemniej jednak w zupełności pozwalają na gromadzenie i uporządkowanie danych z dowolnej ilości kierowców i pojazdów. Korzystanie z zaawansowanych funkcji takich jak analiza naruszeń, obliczanie mandatów czy przygotowanie ewidencji czasu pracy kierowców wymaga zakupienia pełnego programu. Najważniejsze cechy programów dostarczanych z czytnikami.
- Program do DLK Pro TIS Compact analizuje naruszenia, ale też jest jedynym programem z ograniczeniem ilości do 5 samochodów i 10 kierowców natomiast w uboższej wersji DLK Pro nie ma tego ograniczenia, z tym że program tylko składuje pliki.
- Program TachoStudio w wersji do Tacho2Safe pokazuje listę i wykresy czynności kierowców oraz samochodów i wystawia zaświadczenia.
- Program Tachomatt Yellow Light do TachoDrive ONE, TachoDrive5.5 pokazuje listę czynności kierowców tylko z ostatnich 28 dni.
- Programy do Tachoterminal Pro 1, Tachoterminal Pro 2, TS PRO 1, TS PRO 2 pokazują listę czynności.
- D-Box2, 3D Tacho są dostarczane bez programów do archiwizacji plików.
Przy okazji warto zwrócić uwagę na możliwości TachoDrive 5.6 PRO i TachoDrive 5.6 PRO C, urządzenia potrafią zapisać w swojej pamięci raporty z listą aktywności, podsumowaniem czynności oraz naruszeniami, takie raporty w formacie HTM można przenieść na komputer otworzyć w przeglądarce internetowej i wydrukować.
PAMIEĆ CZYTNIKA
Wielkość pamięci urządzeń to zazwyczaj 512MB, 1 GB, 2 GB, 4 GB, 8GB zapisywane pliki z kart kierowców mają rozmiar 27KB i 66KB dla drugiej generacji G2, pliki z tachografów cyfrowych to kilkadziesiąt do kilkuset KB, rozmiar pamięci nie ma większego znaczenia, pliki można skopiować i usunąć po podłączeniu do komputera. Pamięć urządzenia może być wbudowana na stałe lub znajdować się na wymiennej karcie SD. Wymienną pamięć posiadają TachoTerminal Pro 1, TachoTerminal PRO 2, TS PRO 1, TS PRO2, D-Box2, gniazdo na kartę posiada również DLKPro.
TACHOGRAFY SMART 4.0 I KARTY KIEROWCÓW G2
Urządzenie, które zostało wyprodukowane przed czerwcem 2019 nie pobierze danych z tachografów smart 4.0 oraz tylko częściowo odczyta karty kierowców G2, urządzenie musi być zaktualizowane, aktualizacja jest zwykle odpłatna.
PRODUCENT
Polskie czytniki to TachoDrive ONE (zastąpił TachoDrive plus), TachoDrive 5.6 (zastąpił TachoDrive2, TachoDrive3, TachoDrive4, TachoDrive5, TachoDrive5.5) oraz TachoTerminal Pro 1 i TachoTerminal PRO 2, TS PRO 1, TS PRO 2, 3D Tacho pozostałe czytniki to produkty pochodzące z krajów Unii Europejskiej sprowadzane do Polski przez oddziały firm lub oficjalnych dystrybutorów. W przypadku tych drugich należy upewnić się czy pochodzą z legalnej polskiej dystrybucji, jeżeli urządzania, zostały sprowadzone poza polska siecią dystrybucji nie można liczyć na polską gwarancję i wsparcie.
GWARANCJA I SERWIS
Wszystkie urządzenia posiadają gwarancję 12 miesięcy. W przypadku polskich urządzeń czas oczekiwania na ewentualną naprawę gwarancyjna i pogwarancyjną może być krótszy.